onsdag 27 februari 2013

tillbaka till rötterna.....

igår kväll skulle jag varit på kalligrafikurs....men dem blev inställd.....så det blev lite bonustid här hemma.....och vad gör man då......
 jo....man tänder i kakelugnen och ljusen....och börjar släktforska......
 har ett års prenumation på Arkiv digital och tillgång till alla Sveriges kyrkböcker.....det svåra är bara att kunna tyda allt rätt......
 många syskon hade min farfars farfar.....9 stycken.....
Har ju även nöjet att jobba nära mitt favoritställe....biblioteket.....och där hittade jag en skatt förra veckan.....
 dessa böcker.....så intressant och så många bilder.....allt är ju inte intressant  för mej......men lite t ex hittade jag....
 en förteckning på en auktion från den 10 mars 1919.....och min farmors far Albert Karlsson i Tigerstad ropade in en vagn för 67 kronor och en säng för 4 kronor....jag har bara några minnen av Albert och det var när han låg i sin säng i Tigerstad...kanske det var den sängen han ropade in....
och här står min farmor Elna framför Frälsegården 1916.....med sin moster och syskonen John, Seth och Sten.....
 och här är min söta pappa....i den ljusa tröjan......kanske han var 10 år....så då var det 1946.....
 hittade även detta kort.....på gamla konsum.....lite skillnad på hur det såg ut när jag bodde där....och källaren var full med ungdomar som spelade pingis......
Jag rekommenderar verkligen en kurs i släktforskning....och naturligtvis.....biblioteket.......det är en guldgruva som bara väntar på er......
och här sitter jag fortfaranade och letar efter mina rötter......

1 kommentar:

  1. Om jag får tid ska jag släktforska. Det verkar helt otroligt roligt. Vilka fina bilder du visar. Rena skatten! Kram!

    SvaraRadera