torsdag 12 december 2013

mitt förhållande till Centralskolan.........

igår var min sista arbetsdag på detta bygge.....
 eller kanske för ett tag kanske jag ska säga.....för jag har ju haft ett par turer där.....det hela började 1977 då jag började högstadiet......och bland den första jag träffade där var min klassföreståndare Ingeborg......hade henne i matte och NO.....hon var helt ok som lärare och gjorde vad man ska göra när man är lärare....ringde hem och sa att jag både skolkade och rökte...... tyckte inte det var direkt roligt då.....men nu......
 det är min Ingeborg som har lärt mej så mycket.....efter att jag slutat skolan.....t ex gjuta betong....hur trattisar ser ut......lärt mej sticka.....
 och väckt mitt intresse för växter .....vi brukar även vara ute och knalla tillsammans.....ja tänk vad det kan ändra sig med åren......Tack för allt söta Ingeborg.....1978 stötte jag ju på .......
 Sigge i korridorena....han var ju inte så här ung då.....men jag skickade min bästis Gunilla att fråga chans på honom .....och han svarade ja......
 och förra året firade vi silverbröllop.......och resultatet blev.......
 det bästa man kan tänka sig.......efter ett avbrott från Centralskolan började jag en ny karriär där......
 som mattat....ett trevligt jobb som ledde till att jag började känna ungdomarna lite bättre......och då blev jag erbjuden att jobba som fritidsledare på skolan......
 och till slut fick jag inreda ett uppehållsrum.....där spelade vi spel....pysslade och hade roligt.....
jag själv kallade mej Tjattant.....
 men många kom in till mej.....vi kunde vara 70-80 stycken inne i rummet.....vi hade till och med en speciell fredagslåt som spelades varje fredag.....ja vilka minnen och vilket jobb......men Centralskolan lades ner ......och jag fick lämna stället ännu en gång..... men byggnaden köptes upp av Prolympia.....
 och där fick jag jobb som hemkunskapslärare och även i kafeterian.....det gick inte så bra (men inte så allvarligt som det ser ut här)....och det skulle sparas pengar så jag fick lämna in nycklarna igen.......
 men skam den som ger sig....fick nyckeln tillbaka ....och har nu jobbat där som städtant i 1,5 år....kanske inte direkt drömjobb men helt ok......men nu......hoppas jag att jag lämnat tillbaka nycklen för sista gången......
för nu hoppas och tror att jag har fått mitt drömjobb.....men tänk om man visste vad man vet nu.....undrar vem av alla mina ungar som jag ska börja umgås med och vara knalle med......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar